THRUST DUCT

Duct, pervanenin dışına yerleştirilerek itiş performansını arttıracak olan parça. Ama daha önemli bir görevi var. Yapacağım pervane 48”, yani çok yaklaşık 122 cm çapında. Kullanılan redüksiyon oranıyla değişecek olsa da, kaba bir hesapla tam güçte dönerken kanat ucu hızı 400 km/saati geçecek. Pervane herhangi bir nedenle zarar görür ve kırılırsa, duct yüksek süratte dönen parçaların çevreye saçılarak zarar vermesini önleyebilmeli.
Duct yapımının ilk aşaması 122 cm + 6 mm (boşluk için) çapında iki kontrplak plaka kesmek. BU sayede kanat ucu ile duct arasında her noktada en fazla 3 mm boşluk olacak. Ben daireler için OSB kullandım. Çünkü sadece Praktiker 120X240 ebadındaki bu plakaları istenen boyutta keserek satıyor ve onlarda da kontrplak yok, OSB var. Aracıma en fazla 1 m genişliğindeki levhalar sığdığı için OSB plakaları gereken ölçüden daha dar kestirip sonra atölyede tekrar birleştirmem gerekti.

Bu çapta daireler kesmenin ilk akla gelen yolu dekupaj testere kullanmak, ama bu yolla mükemmel daireyi elde etmek neredeyse imkansız. Pratik yol,  bir el frezesini yeterince rijit bir kontrplak şerite sabitlemek, şeridi de dairenin merkesi olarak belirleyeceğiniz noktaya bir çivi/vida ile bağlamak. Tabi ki merkez ile freze bıçağı arasındaki uzaklık tam yarıçap kadar olmalı.

Dairelere merkez deliklerini delerek iki daireyi ahşap takozlarla birbirine sabitledim. Bu aşamada takozların dikliği önemli.

Bir yandan da dairelerin üzerine saracağım yaklaşık 38 X 390 cm ebadındaki kontrplak levhayı hazırladım. Anlamak zor ama bu resimde bir yandan iki kontrplak parça birbirine yapışırken, bir yandan da kaburgaları üzerinde birleştireceğim mastar için suntalarla demir profiller birbirine yapışıyor. Mastar 75X200 cm boyutlarındaki iki sunta parçasının (eski karyola suntaları) 30X40 kesitinde 4 metre uzunluğunda iki demir profile sabitlenmesinden oluşacak. Bu profiller 6 metrelik satılıyor. Kalan ikişer metresini kendime çalışma tezgahı yapmak için kullandım. Tezgahın üzeri 1,5X100X240 mm OSB, ayakları ise eski gardrop ve yatak parçaları.


Kontrplağın üzerine kalınlığı hava giriş ağzında 5 cm, arkaya doğru ise incelerek sıfıra düşen styrophor sarmak gerekiyor. Ben daha rahat büküleceği için 1 cm kalınlığındaki levhadan 5 kat yapmaya karar verdim.
Ducta optimum hava girişini sağlamak için styrophora kanat hücum kenarı formunu vermek gerekiyor. Bunu yapmanın iki yolu var. Saatlerce zımpara yapmak, ya da bir “sıcak telle köpük kesme aparatı” yapmak. Ben ikinci yolu tercih ettim. Aparatın nasıl yapılacağı bilgisini “linkler” sayfasında bulabilirsiniz.